Bandung Trip – Merajuk dengan cicak

Assalamualaikum, kali ni memang sangat excited nak pergi Bandung sebab masa saya pergi Korea dulu dengan kawan2 tapi trip kali ni bersama family yahoooo… ada adik-adik saya, ada ayah saya, penuh satu kereta,orang yang bawa kami namanya pak maal

Sampai sahaja di Bandung Airport, kami amat terkejut kerana anggarkan airport diorang macam ala2 KLIA2 la sebab yelah international kot, flight dari singapore  pun landing directly kat situ. tut tut indah khabar sahaja,  mana taknya keluar je dari pintu depan airport dah macam pasar malam dah tp ok la janji sampai.
sampai sana kami guna khidmat kereta yang kami sewa selama 4 hari lama tau pergi lain kali nak pergi sekejap je tak boleh lama2 rindu Malaysia la.
view

sesampai je dah petang so kami balik hotel dulu lah, rehat2 esok pagi baru jalan2.

selama 4 hari kami kat sana, kitaorang gi jalan2 kat kawah putih, memang saya ngaku tempat ni memang sangat cantik tapi tak boleh duduk lama2 sebab bau tempat tu macam gas menusuk hidung sebab tu kena pakai penutup hidung. Kawah putih ni yang saya faham terbentuk disebabkan gunung berapi.

IMG-20151011-WA0022IMG-20151011-WA0020IMG-20151011-WA0019IMG-20151011-WA0018

tetiba ayah saya nampak ada 2 lubang mengelegak dan tiba-tiba ada satu lagi keluar, lepas tu dia cakap ‘ jomlah balik tengok tu dah berbuih2 dah tu’ haha.. lagipun kitaorg pun penat dah, so baliklah..

IMG-20151011-WA0016

inilah kenderaan yang semua pelancong mesti guna, yang tak puas hati nya diorang akan sumbat seberapa banyak orang dalam van ni selagi muat selagi tu sumbat, aduhaii masa tu ada mat saleh pulak tu, mat saleh paham2 la saiz badan diorang besar. tut tut bila nak naik bukit, van ni mati tengah jalan, then driver suruh turun separuh sebab berat sangat tak leh naik, turun la kitaorang jalan kaki mendaki bukit dalam 7 minit camtu kot. bila fikir balik kelakar pulak pengalaman nih haha. Sambil jalan sambil makan strawberry manis sedap ni

IMG-20150822-WA0004 copy

Selepas pergi kawah putih semua dah lapar so pemandu kami bawa ke restoran ni , tak tau la nama apa.pastu diorang ada menu ni namanya pelik so tak ingat dah tapi ia datang dengan set macam dalam gambar,ada ayam ( tapi ayam diorang kecik sangat), tempe, tauhu rasanya sedap dan banyak ulam-ulaman yang part tu yang saya suka.

ok disini lah bermulanya kisah saya dengan cicak. Masa kami makan dengan seleranya maklumlah lapar selepas mendaki bukit hahaha…. tetiba tut fresh tahi cicak jatuh atas tangan kanan (nasib bukan tangan saya ) namun saya boleh nampak clearly hitam dan putihnya memang fresh la..

apa lagi mengamuk la, ‘cicak kau ni boleh tak berak waktu lain’ ‘ berak lah kat toilet ke’. walaupun bukan saya yang kena tapi memang cut saya punya selera, memang tak makan terus lepas tu..

a

lepas tu kitaorang gi lawat ladang teh memang sangat cantik tempat ni.

lepas tu mula lah pengembaraan kami yang perempuan pergi shoping.

IMG-20151011-WA0021 (1)IMG-20150822-WA0009 IMG-20150823-WA0000 IMG-20151011-WA0002

ok! semua orang kata shoping Bandung murah,minta maaf saya cakap tak ada lah murah sangat, masa saya pergi tahun 2015 ekonomi Malaysia sudah merundum, ringgit jatuh sampai 4.00 per USD. so semua macam harga sama macam Malaysia.

Pada hari terakhir kami di Bandung kami terpaksa beli beg sebab dah tak maut beg dah barang yang ada, masa tu duit ruppee sudah sikit dan kami mintak nak bayar duit RM sebab sebelum saya pergi orang cakap orang indonesia sangat suka kalau orang Malaysia bayar guna duit RM, apa yang mengejutkan kami, mereka menolak untuk menerima duit RM mereka kata ‘dulu duit Malaysia lumayan tapi sekarang enggak’ perhhh malu jugak rasanya.

so terpaksa lah kami tukar duit di money changer dekat indonesia mahal sikit la ye.so itulah serba sedikit pengalaman kami.

sampai masa kami balik, agak terkejut juga sebab pergi empat beg guna satu trolley je, tapi balik guna 3 trolley penuh. hahaha…

pesanan saya kalau nak pergi bercuti rancang baik -baik, pastikan bukan masa ekonomi kita merundum.